donderdag 16 juni 2016

Ontwikkelingsfases Parsons

Ola lezers!

Deze les gaan we in op de ontwikkelingsvragen van Parsons. In deze ontwikkelingsfasen gaat het over hoe mensen een bepaald beeld beschouwen.

Het bestaat uit deze fases:

1. Favoritisme
Hier gaat het vooral om de belevingswereld van kinderen. Het oordeel van het kind is gebaseerd op associaties. Het kind ziet alleen wat door de afbeelding bij hem aan gedachten wordt opgeroepen.

2. Ambachtelijk
De ambachtelijke fase is opgedeeld in twee verschillende delen. Het eerste deel is het schematisch realisme. Hier is net als bij het favoritisme de kwaliteit van de afbeelding afhankelijk van de juistheid. Iets is mooi als het iets moois heeft.
Het tweede deel is het fotografisch realistisme. Hierbij moet de afbeelding een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid zijn. Schoonheid en lelijkheid zijn eigenschappen van de dingen en geen oordeel van het kind zelf. Het kind is van mening dat iedereen dezelfde norm hanteert.

3. Expressiviteit
Nu kan iemand uit een afbeelding opvatten dat een afbeelding een uitdrukking van een betekenis kan zijn die erin is gelegd door de maker. Mensen kunnen in deze fase zich inleven in de gevoelens van het kunstwerk. De betekenis is een subjectieve ervaring van een persoon. In deze fase komt er besef van de subjectiviteit van het eigen oordeel, maar ontbreekt er nog de criteria om verschillende oordelen met elkaar te vergelijken.

4. Formalisme
Mensen pluizen uit wat de verschijningsvorm is. Daarnaast wordt er gelet op de compositie, kleur, licht, ruimte etc. Mensen kunnen de waarde van het portret waarderen.

5. Open mind
Mensen denken in een breed maatschappelijk idee. Mensen kunnen het in deze fase beschouwen als kunst en kunnen de schoonheid hiervan waarderen in culturele context.

De meeste mensen komen niet verder dan fase 3. Je komt pas verder in een volgende fase als de andere fase voldaan is. De ontwikkeling van de fases van Parsons is niet leeftijdsgebonden.

Hierna gingen we zelf aan de slag om te kijken in welke fase we zaten. We kregen een schilderij van Ivan Albrigt te zien: In de wereld kwam er een ziel genaamd: Ida.

Hier merkte je dat in onze klas er ook veel mensen in verschillende fases van Parsons waren.

Hierna moesten we zelf aan de slag met een afbeelding. Hier moesten we verschillende vragen bij verzinnen. Dit waren startvragen, onderzoeksvragen, analyse vragen en speculatieve vragen.

Hier het resultaat van onze gestelde vragen via thinglink:

https://www.thinglink.com/scene/782581452385550338


Daarnaast hebben wij ook de verwachte antwoorden bij de vragen.

Startvragen:
-Wie zou er wel eens heel lang haar willen hebben?
Dit zouden denk ik veel meisjes in de klas willen.
-Welke beesten leven er in het bos?
Herten, padden, kikkers, insecten enz.
-Wie is er wel eens in het bos geweest?
Dit zouden bijna alle leerlingen wel eens gedaan hebben.

Onderzoeksvragen:
-Wat hebben de personages vast?
De man links heeft een pan vast. Het meisje heeft haar lange haar vast. Het paard heeft een zwaard vast.
-Wat voor dieren zie je in de afbeelding?
Een paard en een kameleon.
-In welke omgeving bevinden ze zich?
Ik zie bomen en gras, dus ik denk in het bos.

Analysevragen:
-Waar wijzen de voorwerpen op die de personages vasthebben?
Ik denk dat ze iemand willen gaan pakken. Met het lange haar kan je iemand vastpakken en met de pan en het zwaard kan je iemand verwonden.
-Hoe kijken de personages?
Ze kijken een beetje arrogant en het paard kijkt boos. Het lijkt alsof ze een plannetje in hun hoofd hebben over wat ze gaan doen.

Speculatieve vragen:
-Wie denk jij dat de belangrijkste persoon is op deze afbeelding?
Ik denk het meisje in het midden, want die staat vooraan en de man en het paard erachter.
-Denk je dat er slechteriken op deze afbeelding staan?
Nee, ik denk dat ze met z'n drieën de goede personen in het verhaal zijn. Ze staan samen alsof ze met z'n drieën op avontuur gaan.
-Wat denk je dat de personages gaan doen?
Ik denk dat de personages iemand te pakken willen nemen. Ze staan klaar met voorwerpen en hebben een blik alsof ze weten wat ze gaan doen. Ze gaan denk ik op een missie om iets op te klaren, bijvoorbeeld de slechterik uitschakelen.

Dit was weer de les ontwikkelingsfases van Parsons! De volgende les gaan we beginnen met het onderwerp beeldaspecten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten